Page 17 - 98215 Patrijspoort sept2025 DEF LR
P. 17

In Den Helder zijn, vooral in het gebied van het huidige centrum herstelwerkzaamheden
gerealiseerd. Het aanhelen van stedelijke en dorpse structuren werd, net als in heel
Nederland mede nog onder invloed van de Streekbureaus Wederopbouw, ook in Den Helder
op een traditionele bouwwijze gedaan. Dat was stedenbouwkundig verantwoord, omdat het
historische beeld in feite gerestaureerd werd. Het betrof zowel woningen als openbare
gebouwen. Bij de bouw werd zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de typisch vooroorlogse
materialen zoals baksteen, Oudhollandse dakpannen, waar mogelijk houten kozijnen en
anders betonkozijnen, en werd gekozen voor tuitgevels en zadeldaken.

Wieger Bruin.

Op aandringen van Rijk en Provincie werd Wieger Bruin in 1946 gevraagd een ontwerp te
maken voor Groot Den Helder.
Binnen de linie werden de nog niet bebouwde locaties aan weerszijden van het spoor alsnog
ingevuld. Dit betrof de Geleerdenbuurt, de Indische buurt en de Vogelbuurt.
Daarvoor werd gekozen voor een strakkere vormgeving, dan het eerste uitbreidingsplan uit
1919 liet zien. Waar sprake was van gebogen straten, werden zij zoveel mogelijk
rechtgetrokken om zo efficiënt en modern mogelijk te bouwen.
Het meest moeilijk was om de stad weer een “hart” te geven. Bruin bedacht om het station
en de spoorlijn terug te leggen tot een plek, waar het nieuwe hart van de stad zou moeten
komen. Daarbij wilde hij een doorbraak naar de haven hebben vanuit dit nieuwe hart, door de
Beatrixstraat aan te leggen.
Buiten de linie creëerde Wieger Bruin een plan geheel volgens de wijkgedachte. Vanuit de
historie onbebouwd, - de linie moest aan de buitenzijde nog altijd een ruim schootsveld
hebben-, zag Bruin de linie vanwege de ruimte en de rust ideaal voor sport- en
recreatievoorzieningen, én voor scholen.
Op ruime afstand van de linie, ten oosten van de duinen, bedacht Wieger Bruin Nieuw Den
Helder een ruime, groene en frisse wijk. Hij creëerde een patroon van enkele noord-
zuidwegen, waarbij de vroegere Strooweg, de weg naar Alkmaar, Jan Verfailleweg werd. De
Marsdiepstraat ten oosten daarvan en haaks daarop de Waddenzeestraat.
De woonwijk in het westen werd Nieuw Den Helder West. Tussen Verfailleweg en
Marsdiepstraat bedacht Wieger Bruin een ruim, groen park (het Kennedypark), met ten
noorden en noordoosten daarvan een kleine woonwijk (de Rivierenbuurt). Het gebied ten
oosten van de Verfailleweg zou in zijn geheel als Nieuw Den Helder bekend worden. Helemaal
in het oosten, tussen de spoorlijn en het Noord-Hollandskanaal, bedacht hij de wijk De
Schooten.

                                                                                 Patrijspoort september 2025/ pagina 15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22