Geschiedenis Nieuwedieper Visserskoor

Het Nieuwedieper Visserskoor: Naast het uitoefenen van het visserij-beroep heeft een aantal vissers 40 jaar geleden het initiatief genomen om ook op cultureel gebied iets te gaan ontwikkelen namelijk “zingen in een koor”.
Met veel energie en een groot enthousiasme is men gaan bouwen met als resultaat een visserskoor anno 2014 met 70 leden.

In het kort de “geschiedenis” van het koor.

Historisch Den Helder

Omstreeks de jaarwisseling van 1972/1973 is in de kombuis van de Helderse kotter HD7 ( Zes Gebroeders ) het plan ontstaan om een Visserskoor op te richten. Cees Sluiter, Wim en Frans Kraak zongen vaak tijdens het werk onder de bak. Tijdens een “bakkie” is men serieus gaan praten over het oprichten van een koor. Mevrouw B.G.van Kalsbeek-Bruin was degene die toen de weg wees. Zij is tot haar overlijden beschermvrouwe van het koor geweest. Zo kwam het dat op 27 januari 1973 het Nieuwedieper Visserskoor werd opgericht. In de Helderse visserij-coöperatie werd de oprichtingsvergadering gehouden. Er waren 32 mannen aanwezig. Cees Sluiter werd tot voorzitter gekozen.
De heer Klaas Schaap werd de eerste dirigent. Het bekende lied “Nader mijn God tot u” werd ingestudeerd, dit naar aanleiding van het vergaan van de “Titanic”. Het eerste concert werd in oktober 1973 in de Opstandingskerk te Den Helder gegeven. Volgens de Helderse Courant kon men terugzien op een uitstekend debuut. De volgende jaren maakte het koor een stormachtige ontwikkeling door.

Buiten de traditionele jaarlijkse kerstconcerten in Den Helder en Schagen zijn er de lustrumconcerten, optredens in gezondheidzorg instellingen en optredens bij bijzondere gelegenheden. Het repertoire bestaat zowel uit geestelijke als populaire liederen.
Gedurende de afgelopen periode is met een groot aantal artiesten samengewerkt, o.a.

• Klaas Jan Mulder (organist)
  • Loek van der Leeden (pianist)
  • Helen Sheperd
  • Willy Alberti
  • Willy Caron
  • Milou Mazali
  • Elzbiëta Szmytka
  • Marco Bakker
  • Iwan Rebroff
  • Milly Scott
  • Evelyne Overtoom

In 1998 is er, ter ere van het 25-jarig bestaan van het koor, een speciaal boek verschenen. Dit boek is nu online te bekijken via de link hier onder.

Bekijk het boek