Page 16 - Patrijspoort mei 2020pdf
P. 16

Kranslegging voor jonge matroos                        Begrafenisauto’s voor drie doden
        In 1979 werd ik na het goed afronden van de sergeantopleiding bevorderd tot
        sergeantvuurleidingskonstabel. Na het volgen van de opleiding Helikopter Directie Officier (HDO)
        en de opleiding WM25 controller werd ik in 1980 geplaatst aan boord van Hr. Ms. De Ruyter als
        HDO met neventaak WM25 controller. De HDO houdt zich bezig met het dirigeren van de aan het
        schip toegewezen Helikopters en Fixedwing vliegtuigen. In die periode de Wasp en Seaking
        helikopters en de vliegtuigen Atlantic, Neptune en de Orion. Tot mijn taken behoorde ook het
        dirigeren van het vliegtuig met sleepdrone achter zich waarop geschoten moest worden door de
        diverse wapensystemen.

        In 1984 werd ik bevorderd tot Majoor Vuurleidingskonstabel en geplaatst bij de Operationele
        school om les te geven als praktijktrainer in de Speedactiontrainer. Al het operationele personeel
        van hoog tot laag kreeg toen hier zijn training.
        In januari 1985 werd ik als chef commando centrale geplaatst aan boord van Hr. Ms. Pieter
        Florisz. Tevens deed ik daarnaast ook
        nog de Helikopter Directie.

        Na de vaarperiode  werd ik in 1988
        van Majoorvlknst bevorderd tot LTZ2
        Speciale Diensten (SD) en geplaatst
        bij de Marine kazerne Erfprins als
        instructeur bij de palenbak en als
        docent praktische opleiding. Bij de
        palenbak worden kaderleden getraind
        in praktisch leiderschap. Hoe ga je om
        met een team van mensen in een
        praktische situatie.




                                                                      Palenbak Praktisch Leiderschap







        Het vervolg van Geef de Pen door vindt u op pag. 28.





                                                                                    De Patrijspoort /mei 2020 / 14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21