Page 16 - Patrijspoort mei 2020pdf
P. 16
Kranslegging voor jonge matroos Begrafenisauto’s voor drie doden
In 1979 werd ik na het goed afronden van de sergeantopleiding bevorderd tot
sergeantvuurleidingskonstabel. Na het volgen van de opleiding Helikopter Directie Officier (HDO)
en de opleiding WM25 controller werd ik in 1980 geplaatst aan boord van Hr. Ms. De Ruyter als
HDO met neventaak WM25 controller. De HDO houdt zich bezig met het dirigeren van de aan het
schip toegewezen Helikopters en Fixedwing vliegtuigen. In die periode de Wasp en Seaking
helikopters en de vliegtuigen Atlantic, Neptune en de Orion. Tot mijn taken behoorde ook het
dirigeren van het vliegtuig met sleepdrone achter zich waarop geschoten moest worden door de
diverse wapensystemen.
In 1984 werd ik bevorderd tot Majoor Vuurleidingskonstabel en geplaatst bij de Operationele
school om les te geven als praktijktrainer in de Speedactiontrainer. Al het operationele personeel
van hoog tot laag kreeg toen hier zijn training.
In januari 1985 werd ik als chef commando centrale geplaatst aan boord van Hr. Ms. Pieter
Florisz. Tevens deed ik daarnaast ook
nog de Helikopter Directie.
Na de vaarperiode werd ik in 1988
van Majoorvlknst bevorderd tot LTZ2
Speciale Diensten (SD) en geplaatst
bij de Marine kazerne Erfprins als
instructeur bij de palenbak en als
docent praktische opleiding. Bij de
palenbak worden kaderleden getraind
in praktisch leiderschap. Hoe ga je om
met een team van mensen in een
praktische situatie.
Palenbak Praktisch Leiderschap
Het vervolg van Geef de Pen door vindt u op pag. 28.
De Patrijspoort /mei 2020 / 14