Page 14 - Patrijspoort mei 2020pdf
P. 14

Ik zag een advertentie in de krant van de Rederij van Ommeren
                                             in Rotterdam. Deze maatschappij verzorgde voor
                                             geïnteresseerden een opleiding als leerling stuurman aan de
                                             binnenvaartschool te Rotterdam. Dit was een tweejarige interne
                                             opleiding in de Joubertstraat in Rotterdam. Deze opleiding had
                                             alles te maken met alle aspecten van de binnenvaart. Elke
                                             week werd er van maandag tot en met zaterdagmiddag les
                                             gegeven. Daarna kon je naar huis en moest je zondagavond
                                             20.00 uur weer aanwezig zijn. Voor mij betekende dit liftend
                                             van Rotterdam naar Heemskerk. Op deze manier kon ik mijn
                                             ouders ook financieel wat ontzien (en een lift had je zo in die
                                             tijd). De school was behoorlijk streng en als wij weleens lagen
                                             te keten op de zaal dan kon het voorkomen dat de hele zaal tot
                                             een uur of vier ‘s nachts met blote voeten op de gang stond
                                             (uiteraard ook in de winter). Samen met 120 andere jongens
                                             van mijn leeftijd heb ik in van 1962 tot en met 1964 op deze
                                             school gezeten. Je leerde in die tijd alles over het Rijn en
                                             Binnenvaart Regelement, het Binnenvaart Politie Regelement
        (BPR), Duits, Boeken Kaart en Instrumenten, Splitsen en Knopen, Roeien, Wrikken, Zeilen en
        alles over scheepsmotoren. Je begon als jongste jaars en ‘s morgens om 6 uur was het opstaan

        en onder leiding van de tweede jaars werden trappen, zalen en gangen geschrobd en geboend.
        Het kon ook zijn dat je was ingedeeld bij de ploeg die aardappelen moest schillen. Ik weet niet of
        jullie wel eens een berg aardappelen hebben zien liggen voor 120 man? Maar het is een enorme
        berg, dat weet ik wel. In de zomer van 1964 heb ik mijn diploma daar gehaald.



                                               Diploma uitreiking KOF’s







        WERK SITUATIE en
        MARINE TIJD


        Mijn eerste
        binnenvaarttanker na de
        opleiding was de Caucasia.
        Om op het schip te komen
        moest ik afreizen naar
        Antwerpen waar het schip
        lag om dieselolie te tanken
        voor een reis naar
        Rotterdam. Ik weet nog dat
        het in de winter was en aan
        boord waren, omdat er diesel werd geladen, alle kachels uit en in de hut was het steenkoud. Na
        vertrek was mijn eerste taak als jongste bemanningslid (toen de kachels het weer deden) om voor
        10 man personeel een volledige maaltijd te koken (soep vooraf en pudding toe). Er zaten zoveel
        personeelsleden aan boord omdat deze schepen continu dienst draaiden (dag en nacht door).
        Gelukkig is koken een hobby van mij en had ik onder leiding van mijn moeder kunnen oefenen.


                                                                                    De Patrijspoort /mei 2020 / 12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19