Page 14 - Patrijspoort mei 2020pdf
P. 14
Ik zag een advertentie in de krant van de Rederij van Ommeren
in Rotterdam. Deze maatschappij verzorgde voor
geïnteresseerden een opleiding als leerling stuurman aan de
binnenvaartschool te Rotterdam. Dit was een tweejarige interne
opleiding in de Joubertstraat in Rotterdam. Deze opleiding had
alles te maken met alle aspecten van de binnenvaart. Elke
week werd er van maandag tot en met zaterdagmiddag les
gegeven. Daarna kon je naar huis en moest je zondagavond
20.00 uur weer aanwezig zijn. Voor mij betekende dit liftend
van Rotterdam naar Heemskerk. Op deze manier kon ik mijn
ouders ook financieel wat ontzien (en een lift had je zo in die
tijd). De school was behoorlijk streng en als wij weleens lagen
te keten op de zaal dan kon het voorkomen dat de hele zaal tot
een uur of vier ‘s nachts met blote voeten op de gang stond
(uiteraard ook in de winter). Samen met 120 andere jongens
van mijn leeftijd heb ik in van 1962 tot en met 1964 op deze
school gezeten. Je leerde in die tijd alles over het Rijn en
Binnenvaart Regelement, het Binnenvaart Politie Regelement
(BPR), Duits, Boeken Kaart en Instrumenten, Splitsen en Knopen, Roeien, Wrikken, Zeilen en
alles over scheepsmotoren. Je begon als jongste jaars en ‘s morgens om 6 uur was het opstaan
en onder leiding van de tweede jaars werden trappen, zalen en gangen geschrobd en geboend.
Het kon ook zijn dat je was ingedeeld bij de ploeg die aardappelen moest schillen. Ik weet niet of
jullie wel eens een berg aardappelen hebben zien liggen voor 120 man? Maar het is een enorme
berg, dat weet ik wel. In de zomer van 1964 heb ik mijn diploma daar gehaald.
Diploma uitreiking KOF’s
WERK SITUATIE en
MARINE TIJD
Mijn eerste
binnenvaarttanker na de
opleiding was de Caucasia.
Om op het schip te komen
moest ik afreizen naar
Antwerpen waar het schip
lag om dieselolie te tanken
voor een reis naar
Rotterdam. Ik weet nog dat
het in de winter was en aan
boord waren, omdat er diesel werd geladen, alle kachels uit en in de hut was het steenkoud. Na
vertrek was mijn eerste taak als jongste bemanningslid (toen de kachels het weer deden) om voor
10 man personeel een volledige maaltijd te koken (soep vooraf en pudding toe). Er zaten zoveel
personeelsleden aan boord omdat deze schepen continu dienst draaiden (dag en nacht door).
Gelukkig is koken een hobby van mij en had ik onder leiding van mijn moeder kunnen oefenen.
De Patrijspoort /mei 2020 / 12