Page 15 - Patrijspoort mei 2020pdf
P. 15
Na anderhalf jaar op de binnenvaart zag ik een
advertentie in de krant voor aanmelding voor
matroos bij de Koninklijke Marine. Dat leek mij wel
wat en ik heb er op gesolliciteerd. Na diverse
testen en keuringen werd ik aangenomen. Eigenlijk
was ik al te oud om nog aangenomen te worden
(bijna 18) de meeste jongens in de periode waren
15 jaar en 8 maanden. Mijn opleiding Eerste
Militaire Vorming (EMV) begon op 3 juni 1966 in
Hollandse Rading bij Hilversum. Na de EMV in
Hilversum volgde een korte periode bij de
mijnendienst aan boord van Hr. Ms. Sneek. Daarna
de opleiding voor mijn brevet bij de Marine Kazerne
Erfprins tot Radio Afstand Peiler
Vuurleidingkonstabel RAPV). Mijn eerste grote reis
bij de KM was aan boord van Hr. Ms. Rotterdam
naar de wereld tentoonstelling in Montreal,
Canada. Een reis om nooit meer te vergeten.
Aansluitend vertrokken wij nog voor 9 maanden
naar de Nederlandse Antillen (thuishaven
Curaçao).
In 1969 werd ik geselecteerd voor de Korporaals
opleiding Vuurleidingskonstabel. Na een opleiding
van een jaar en de daarop aansluitende
Kaderopleiding werd ik geplaatst als Korporaal
Vuurleidingskonstabel (KPLVLKNST) aan boord
van Hr. Ms. Holland.
Daarna volgden nog een aantal malen een plaatsing aan boord van Hr. Ms. Friesland (totaal
ongeveer 6 jaar). Een prachtige tijd met mooie reizen met twee keer naar Suriname als laatste
marine schip voor de onafhankelijkheid van Suriname. In totaal 5 keer als stationsschip in Curaçao
en 4 keer Standing Naval Force Atlantic (voorheen Matchmaker).
De tijd van de lange haren bij de Marine
Daar heb ik aan boord nog een vreselijk incident meegemaakt waarbij tijdens het beproeven van
de raketdieptebomwerper een van de dieptebomraketten niet werd gelanceerd maar ontplofte in
de raketdieptebomruimte waardoor drie opvarenden het leven verloren waaronder een van mijn
beste vrienden. Zelf stond ik ten tijde van het ongeluk de tijd van afvuren tot exploderen van de
dieptebom te klokken en weet nog dat door de snelle reactie van de Commandant om het schip te
laten uitwijken erger is voorkomen. Anders had ik dit verhaal nu niet kunnen navertellen. Een
aantal dagen voor bovengenoemd incident sprong een baks-kind van mij (een 16 jarige matroos)
tijdens windkracht 10 bij Kristiansand over boord (waarom weten wij nu nog steeds niet).
Al met al een hele nare tijd en zwarte bladzijde uit mijn KM periode.
De Patrijspoort /mei 2020 / 13