Page 9 - 82246 Patrijspoort dec 2020 LR
P. 9
ik via zeuntje benoemd tot Hofmeester en geplaatst op de AOK (Mokbaai), waar de opleiding voor
Mariniers was gevestigd. Daar heb 19 maanden gezeten. Ook hier een groepsfoto uit mijn
Marinetijd. Ik sta op de achterste rij, derde van links.
e
Terug op de Bewapeningswerkplaatsen werd ik op mijn 33 jaar bevorderd tot groepsleider van de
schilders en 2 jaar later chef techniekgroep.
Tijdens een vakbeurs bij Hilversum won ik een ballonvaart.
Dat was een geweldige ervaring. Ik heb er nog een
artikeltje over geschreven in het nieuwsblad van de
bewapening.
Ballonvaart van Fred in 1993
Zo begon Jan in het dorp zijn muzikale opleiding.
Na een bezoek aan de Techni-show op 19 maart 1992 kregen wij ( collega’s Nico v.d. Bunt, Herman
Slort en Fred Deelstra) te horen, dat we door het oplossen van een aantal vragen een ballonvaart
hadden gewonnen. Na een goed jaar kon de ballontocht, die steeds was uitgesteld, plaatsvinden. Op 3
juli 1993 te 17.30 uur reden we richting Hilversum, waar we om 19.30 uur werden verwacht op een
grasland achter de NOS-studio’s. Er kwam toen een Landrover met aanhanger het grasveld oprijden.
Een man stapte uit, plukte wat gras en gooide dat in de lucht om de windrichting te bepalen. Dit was
even schrikken. Moest dat zo primitief? Maar goed de aanhanger werd uitgeladen, dat wil zeggen, de
ballon, brander, ventilatoren en de mand. Binnen een half uur was de ballon opgeblazen en kozen wij
het luchtruim met 8 personen. Deze ervaring is bijna met geen pen te beschrijven. Wat een stilte en
wat een uniek uitzicht. We dreven over de Loosdrechtse plassen en langs de stad Utrecht. Alleen de
brander verstoorde af en toe de rust. Ik kan wel zeggen dat het een enorme ervaring was om met zo’n
30 km per uur in het luchtruim te zweven. We zaten op ± 1000 m hoogte. De schitterende vergezichten
en de wisselende beelden waren fantastisch. Dan nog de landing. Dat werd spannend. Het was echt
zoeken naar een geschikt weiland. Overal liep vee (daar mag je niet landen). Na het ontwijken van een
hoogspanningsmast en enkele bomen, wist de ballonvaarder een geschikt plekje te vinden vlak achter
een boerderij. Een ballon is niet te besturen, alleen omhoog en omlaag is te regelen. Na twee flinke
stoten stond ons mandje weer op de aardbodem. Tussen de koeievlaaien stapten we uit ons mandje
dat toch nog door een windvlaag was omgekanteld. De vliegreis werd afgerond met een traditioneel
vliegcertificaat en champagne. Al met al een schitterende belevenis. – vervolg pag 10 -
De Patrijspoort /december 2020 / 7