Page 9 - 81623 Patrijspoort okt 2020
P. 9

Het Ministerie van LNV is in contact getreden met buitenlandse ministeries om te kijken op welke
        manier hier tegen opgetreden kan worden..

        Deze nieuwsbrief uitgave kunt u lezen op de website van “Visned.nl”  uitgave van 2 oktober 2020.

        In de Helderse Courant las ik op 3 oktober het volgende.

        Voor de professionele visserij is de maat na de recente stenendumpactie van Greenpeace bij de
        Doggersbank vol. Voormannen Jan de Boer van de UK197 en Dirk Kraak BRA7 leggen hun
        frustaties uit. “Toen wij van de Greenpeace actie hoorden was onze eerste reactie boosheid. Heel
        boos.” Dirk Kraak voorts: “Toen Jan en ik wat tot bedaren kwamen en de zaak eens goed
        overdachten, begon ik mij toch af te vragen wat de beweegredenen zijn geweest om over te gaan
        tot zo’n actie. Uit de media begrepen wij dat Greenpeace bezorgd is om de zee. Nou, dat zijn wij
        vissers ook. Wij zien de zee veranderen, en dat niet ten goede. De Noordzee verandert in ras
        tempo in een mega-industrieterrein bomvol subsidieslurpende windparken, en dat naast de erg
        drukke scheepvaartroutes, olie- en gasplatforms, etc.
        In mijn 30-jarige loopbaan heb ik wel geleerd waar de visgronden zijn. En laten die windparken nu
        juist op veel goede visgronden komen te staan. Of precies op de paaiplekken van de vis.
        Plekken waar wij dus al generaties lang onze netten uitwerpen worden nu afgesloten en
        volgebouwd met windturbines. Zelfs op de Doggersbank, onze geliefde schol visgronden, willen ze
        nu een stekkereiland maken zodat de schepen die deze industrie moeten onderhouden gehuisvest
        kunnen worden. Dit is toch geheel niet in lijn met natuurbescherming, want waarom bakent
        Greenpeace niet dat gebied af met stenen waar al die windturbines geplaatst gaan worden? De
        Doggersbank is in de ogen van de natuurbeschermers toch een kwetsbaar natuurgebied, waar
        duizenden jonge bruinvissen en zeevogels in de zomer foerageren?

        Vissers leven al eeuwen vredelievend tussen deze zoogdieren en de vogels op zee. Vogels volgen
        de kotters zelfs voor een gemakkelijk maaltje vis en zo gaat er bijna niets verloren in de natuur.
        Greenpeace oppert dat vissers hun volgsystemen uitzetten als zij op de Doggersbank vissen. Dit
        is een pertinente leugen omdat moderne vissersschepen zijn uitgerust met een VMS-systeem.
        Voor de monitoring van commerciële visserij wordt gebruik gemaakt van een Vessel Monitoring
        System, waarmee het gedrag van individuele schepen gevolgd kan worden en dat continu moet
        aanstaan anders gaat er bij de Europese controle-instanties een alarm af. En wat is het probleem,
        want vissers mogen daar gewoon vissen met alle vismethodes die voorhanden zijn?

        Bodemberoering.
        Volgens milieuorganisaties is het boomkorvistuig zeer destructief (vernietigend) en zou de
        Noordzee totaal zijn dood gevist. Het is dan wel erg vreemd dat de viskotters na meer dan 70 jaar
        boomkorvisserij nu nog steeds met schepen vol vis de havens binnenlopen.
        Is bodemberoering iets wat alleen door vissers wordt veroorzaakt? Wie dat denkt lijdt aan
        tunnelvisie. Of is met een missie bezig om een beroepsgroep die werkt in de vrije natuur en zorgt
        voor gezond voedsel, weg te werken. Bij zandsuppletie wordt tot 4 meter zeebodem weggegraven,
        inclusief alle dieren die daar leven. Denk ook aan het ingraven van elektrakabels, gasleidingen of
        turbineconstructies die een diameter van meer dan 10 meter hebben en die worden omringd met
        duizenden tonnen hard substraat (de ondergrond waarop of waarin organismen en
        levensgemeenschappen leven, zoals rotsen, bodem, planten, korstmossen.) Of aan de effecten
        van een zware storm, of de zand- en waterverplaatsing van honderdduizenden
        scheepsbewegingen op de Noordzee. Vreemd dat dan de focus alleen op de visserman ligt.
        Diezelfde visserman die toch ook een vistuig ontwierp waarmee ruim 50 procent brandstof wordt
        bespaard, de bijvangst tot 60 procent reduceert en het bodemcontact minimaliseert. Maar ook
        deze positieve ontwikkeling van een duurzaam vistuig paste niet in de strategie van Greenpeace.
        Toen het erop aankwam om het vistuig Europees geaccepteerd te krijgen lieten de
        natuurbeschermers hen vallen als een baksteen. De natuur was hier de grootste verliezer.

                                                                                                                          Vervolg op pagina 10.



                                                                                 De Patrijspoort /oktober 2020 / 7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14