Page 32 - Patrijspoort Oktober 2019
P. 32
Gelukkig niet werkeloos geworden, want Nico van der Vaart van de voormalige IJsfabriek in de
Brouwerstraat had dit ook al te horen gekregen en vroeg mij als chauffeur op de ijsauto en
tevens voor onderhoudswerk in de scherf-
ijsfabriek, maar nadat Nico zijn broer het
vrachtwagen rijbewijs had gehaald
kwam daar ook een einde aan.
In 1966 de militaire dienst in gegaan voor een
verband van vier jaar bij de Landmacht als
chauffeur, en na een aantal verdere opleidingen
gedaan te hebben uiteindelijk geplaatst bij de
Prinses Irene brigade in Schalkhaar, als monteur
bij de companies onderhoudsgroep en op een
takelwagen.
In de weekenden vrijdags en zaterdags heb ik in
die tijd nog gewerkt in de visafslag voor Co van
Veen om vis te rijden naar IJmuiden en
Scheveningen, want een extra centje was altijd wel
leuk.
In de tijd rond 1964 kennis en verkering gekregen
met Fia de Schipper, mijn huidige vrouw. Wij zijn
getrouwd in 1967 en een jaar later werd onze
dochter Jolanda geboren.
Werkzaamheden bij IJsfabriek van der Vaart
In 1970 zat mijn tijd bij de landmacht erop en kwam
ik weer in contact met Jan Veenendaal van Hevec,
waar ik uiteindelijk weer ben gaan werken, maar dat
heeft niet erg lang geduurd want een jaar later
werden er monteurs gevraagd bij Stork Werkspoor
Diesel aan de Buitenhaven.
Aangezien grote scheepsdiesel motoren mij meer
aanspraken heb ik gesolliciteerd bij bovengenoemd
bedrijf als monteur voor de visserijschepen.
Toen ik ging solliciteren in 1971 werd mij wel
gevraagd of ik hobby ’s had in de vorm van
zaalvoetbal of duiven of iets dergelijks.
Ik vroeg: “Waarom vraagt u dat?” Mij werd toen
verteld dat er veel ’s avonds en ’s - nachts gewerkt
moest worden en als je deze hobby’s had, kon je
dat werk niet doen.
Nu dat kwam goed uit want die had ik niet.
O ja, in dat jaar werd ook onze zoon Raymond
geboren, want daar had ik nog wel tijd voor.
Werkzaamheden in Noorwegen op
de “Kroonprins Harrold”.
De Patrijspoort /oktober 2019 / 30