Page 32 - Patrijspoort Oktober 2019
P. 32

Gelukkig niet werkeloos geworden, want Nico van der Vaart van de voormalige IJsfabriek in de
        Brouwerstraat had dit ook al te horen gekregen en vroeg mij als chauffeur op de ijsauto en
        tevens voor onderhoudswerk in de scherf-
        ijsfabriek, maar nadat Nico zijn broer het
        vrachtwagen rijbewijs had gehaald
        kwam daar ook een einde aan.

        In 1966 de militaire dienst in gegaan voor een
        verband van vier jaar bij de Landmacht als
        chauffeur, en na een aantal verdere opleidingen
        gedaan te hebben uiteindelijk geplaatst bij de
        Prinses Irene brigade in Schalkhaar, als monteur
        bij de companies onderhoudsgroep en op een
        takelwagen.

        In de weekenden vrijdags  en zaterdags heb ik in
        die tijd nog gewerkt in de visafslag voor Co van
        Veen om vis te rijden naar IJmuiden en
        Scheveningen, want een extra centje was altijd wel
        leuk.

        In de tijd rond 1964 kennis en verkering gekregen
        met Fia de Schipper, mijn huidige vrouw. Wij zijn
        getrouwd in 1967 en een jaar later werd onze
        dochter Jolanda geboren.
                                                                   Werkzaamheden bij IJsfabriek van der Vaart


        In 1970 zat mijn tijd bij de landmacht erop en kwam
        ik weer in contact met Jan Veenendaal van Hevec,
        waar ik uiteindelijk weer ben gaan werken, maar dat
        heeft niet erg lang geduurd want een jaar later
        werden er monteurs gevraagd bij Stork Werkspoor
        Diesel aan de Buitenhaven.
        Aangezien grote scheepsdiesel motoren mij meer
        aanspraken heb ik gesolliciteerd bij bovengenoemd
        bedrijf als monteur voor de visserijschepen.

        Toen ik ging solliciteren in 1971 werd mij wel
        gevraagd of ik hobby ’s had in de vorm van
        zaalvoetbal of duiven of iets dergelijks.
        Ik vroeg: “Waarom vraagt u dat?”  Mij werd toen
        verteld dat er veel ’s avonds en ’s - nachts gewerkt
        moest worden en als je deze hobby’s had, kon je
        dat werk niet doen.
        Nu dat kwam goed uit want die had ik niet.

        O ja, in dat jaar werd ook onze zoon Raymond
        geboren, want daar had ik nog wel tijd voor.


                                                                         Werkzaamheden in Noorwegen op
                                                                         de “Kroonprins Harrold”.



                                                                                De Patrijspoort /oktober 2019 / 30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36