Page 21 - 83792 Patrijspoort april 2021 LR
P. 21

Ongetwijfeld herinneren wij ons het ongeluk met de Urker viskotter UK165, dat vlakbij Texel

        plaatsvond. Ik heb er nog een heel stuk over geschreven in de Patrijspoort van december 2019.
        Daarna volgde een jaar later, nog een tweede ongeluk met de UK171. Over de oorzaken en
        waarschuwingen hieronder een verslag.

        OVV waarschuwt naar aanleiding van


        ernstige voorvallen UK-165 en UK-171


        8 april 2021

















        De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) stuurde in de maand april een waarschuwing uit
        voor boomkorkotters met een lengte onder de 24 meter. Dit doet de OVV naar aanleiding
        van het lopende onderzoek naar de ernstige voorvallen met de UK-165 en de UK-171.
        Boomkorkotters met een lengte van minder dan 24 meter in een asymmetrische
        beladingstoestand kunnen buitengewoon instabiel zijn. Een beperkte toename van de
        slagzij kan leiden tot kapseizen en zinken van het schip.


        .


        Ernstige ongevallen

        De kotter UK-165 ‘Lummetje’ kapseisde in het najaar van 2019. Het ongeval werd noodlottig voor
        de tweekoppige bemanning. In het najaar van 2020 kapseisde de UK-171 ‘Spes Salutis’. De drie
        bemanningsleden werden gered door de TH-10. Beide boomkorkotters hadden een lengte van
        minder dan 24 meter. Het onderzoek naar beide ongevallen loopt nog, maar de Raad vindt dit
        veiligheidsrisico ernstig genoeg om een tussentijdse waarschuwing uit te brengen. Het volledige
        onderzoek wordt naar verwachting voor de zomer van dit jaar gepubliceerd.


        WAARSCHUWING – Boomkorkotters onder de 24 meter
        Uit het onderzoek (dat nog loopt) blijkt dat boomkorkotters met een lengte van minder dan 24
        meter in een asymmetrische beladingstoestand buitengewoon instabiel kunnen zijn. Een
        asymmetrische beladingstoestand is bijvoorbeeld wanneer aan de ene zijde van het schip wel een
        vistuig in de giek hangt en aan de andere zijde niet. Het schip drijft dan niet meer rechtop in het
        water, maar krijgt permanente slagzij. De stabiliteit van dit soort boomkorkotters verslechtert
        drastisch en snel wanneer een asymmetrische beladingstoestand optreedt. Slechts een beperkte
        verdere toename van de slagzij kan al leiden tot snel kapseizen en zinken van het schip.


        Spoedberaad

        Naar aanleiding van de tussentijdse waarschuwing is de Sectorraad Visserij – waar de
        Nederlandse Vissersbond deel vanuit maakt – vandaag in spoedberaad gegaan. Zij laten
        middels dit schrijven weten, de kottervissers dringend te adviseren de stabiliteitskarakteristieken

                                                                                   De Patrijspoort /april 2021 / 19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26