Page 21 - 83792 Patrijspoort april 2021 LR
P. 21
Ongetwijfeld herinneren wij ons het ongeluk met de Urker viskotter UK165, dat vlakbij Texel
plaatsvond. Ik heb er nog een heel stuk over geschreven in de Patrijspoort van december 2019.
Daarna volgde een jaar later, nog een tweede ongeluk met de UK171. Over de oorzaken en
waarschuwingen hieronder een verslag.
OVV waarschuwt naar aanleiding van
ernstige voorvallen UK-165 en UK-171
8 april 2021
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) stuurde in de maand april een waarschuwing uit
voor boomkorkotters met een lengte onder de 24 meter. Dit doet de OVV naar aanleiding
van het lopende onderzoek naar de ernstige voorvallen met de UK-165 en de UK-171.
Boomkorkotters met een lengte van minder dan 24 meter in een asymmetrische
beladingstoestand kunnen buitengewoon instabiel zijn. Een beperkte toename van de
slagzij kan leiden tot kapseizen en zinken van het schip.
.
Ernstige ongevallen
De kotter UK-165 ‘Lummetje’ kapseisde in het najaar van 2019. Het ongeval werd noodlottig voor
de tweekoppige bemanning. In het najaar van 2020 kapseisde de UK-171 ‘Spes Salutis’. De drie
bemanningsleden werden gered door de TH-10. Beide boomkorkotters hadden een lengte van
minder dan 24 meter. Het onderzoek naar beide ongevallen loopt nog, maar de Raad vindt dit
veiligheidsrisico ernstig genoeg om een tussentijdse waarschuwing uit te brengen. Het volledige
onderzoek wordt naar verwachting voor de zomer van dit jaar gepubliceerd.
WAARSCHUWING – Boomkorkotters onder de 24 meter
Uit het onderzoek (dat nog loopt) blijkt dat boomkorkotters met een lengte van minder dan 24
meter in een asymmetrische beladingstoestand buitengewoon instabiel kunnen zijn. Een
asymmetrische beladingstoestand is bijvoorbeeld wanneer aan de ene zijde van het schip wel een
vistuig in de giek hangt en aan de andere zijde niet. Het schip drijft dan niet meer rechtop in het
water, maar krijgt permanente slagzij. De stabiliteit van dit soort boomkorkotters verslechtert
drastisch en snel wanneer een asymmetrische beladingstoestand optreedt. Slechts een beperkte
verdere toename van de slagzij kan al leiden tot snel kapseizen en zinken van het schip.
Spoedberaad
Naar aanleiding van de tussentijdse waarschuwing is de Sectorraad Visserij – waar de
Nederlandse Vissersbond deel vanuit maakt – vandaag in spoedberaad gegaan. Zij laten
middels dit schrijven weten, de kottervissers dringend te adviseren de stabiliteitskarakteristieken
De Patrijspoort /april 2021 / 19