Page 27 - 78168 Patrijspoort december 2019
P. 27

De ramp met de viskotter UK 165                    Door Jaap Nijhuis



        Donderdag, 28 november 2019, rond 05.45 uur kreeg het Kustwachtcentrum in Den Helder een
        noodmelding van een noodbaken, genaamd EPIRB (Electronic Position Indicating Radio Beacon).
        Zo’n baken is een klein kastje dat op het stuurhuis of dek verantwoordelijk is voor het verzenden
        van een automatisch noodsignaal. Dat gebeurt alleen wanneer het schip te water raakt. Op dat
        kastje zit een soort slot. Dat gaat open als er waterdruk op komt te staan. Dat zorgt ervoor dat als
        een schip zinkt of kapseist, het slot loslaat, gaat drijven en een signaal verstuurt. De signalen
        vangt de kustwacht op. Ieder uitgezonden signaal bevat een uniek nummer, waaraan de
        ontvanger, in dit geval de kustwacht, kan zien van wie het signaal afkomstig is. Het signaal gaf aan
        dat het een noodmelding was afkomstig van de UK 165 “Lummetje”. Het signaal zelf is vrij
        gedetailleerd. Behalve de naam van het schip geeft het ook aan welke positie het had voordat het
        te water raakte. De positie bevond zich op 7 km van de kust van Texel.
        Vermoed werd dat de UK 165 gekapseisd was, en daarna heel snel was gezonken. Als een schip
        lek stoot of water maakt dan is er altijd tijd om via een marifoon of gesproken woord de nood
        kenbaar te maken. In dit geval hebben de opvarenden die tijd niet eens gehad.
        Aan boord waren twee opvarenden uit Urk in de leeftijd van 27 en 41 jaar. Van de twee Urkers
        ontbrak elk spoor. Alle reddingsmogelijkheden werden tevoorschijn gehaald. Reddingsboten van
        de KNRM, een SAR helicopter (Search and rescue) en een kustwachtvliegtuig werden ingezet. Ze
        troffen een leeg reddingsvlot aan.
        De mijnenveger Zr. Ms. Makkum hielp mee met het opsporen van de viskotter. Zij lokaliseerden
        met hun onderwaterapparatuur de viskotter op zo’n 15 meter diepte. Het schip werd aangetroffen
        op de bodem. Door het slechte weer en de hoge golven (3 meter) konden er geen duikers naar
        beneden. Er werd op zaterdag en zondag beter weer verwacht.
        Intussen zocht de politie op het strand naar lichamen. Op zee werd door de collega vissers onder
        andere van Texel en Wieringen tegelijkertijd gezocht naar de twee vermiste mannen.
        Op bijgaand kaartje (screen shot) van de radar ontleend aan de HC is de formatie te zien hoe de
        collega vissers geordend zochten langs de kust. Na urenlang te hebben gespeurd troffen ze alleen
        wrakstukken, vismanden en emmers aan.
        De Uk-165 was op garnalen aan het vissen en zou tussen 8.00 en 8.30 uur arriveren bij de
        Visafslag te Den Helder om daar hun vangst te lossen.












        De zoektocht werd rond 17 uur beëindigd omdat het donker werd. Bij de gezonken kotter bleef de
        noodhulpsleper ETV Guardian van de kustwacht om andere schepen te waarschuwen voor het
        wrak. Vanwege het slechte weer op vrijdag 29 november werd afgewacht.
        Pas zaterdag 30 november kon de mijnenveger Zr. Ms. Makkum naar het wrak toe om daar
        voorbereidingen te treffen om het wrak binnen te gaan.
        De volgende dag vonden duikers van de Koninklijke Marine aan het einde van de ochtend van
        zondag 1 december 2019, in de stuurhut van de UK 165 twee lichamen.
        De identificatie bevestigde dat het ging om de vermiste bemanningsleden. Daarmee kwam er een
        einde aan de schrijnende onzekerheid.

                                                                              De Patrijspoort /december 2019 / 25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32