Page 14 - 78168 Patrijspoort december 2019
P. 14

Na twee inleidende liederen die door de gemeente (half volle kerk) werden gezongen, zongen wij
        begeleid door een goed spelende Lea op de piano “Nader mijn God tot U”. Je kon horen dat de
        verdeling van de partijen erg ongelijk was. We waren ook maar met een klein koor en dan is dat
        het excuus zullen we maar zeggen. Alfred deed goed zijn best. Als er niet meer in zit gaat het
        gewoon niet. Dit was niet in alle liederen zo gelukkig. Bij het “Koninklijk kind” zongen we pas in de
        laatste coupletten een stuk beter. Vooral het zachter zingen klinkt  mooi. Dynamisch zingen ligt
        ons koor goed en dat moeten we blijven volhouden.

        Het lied “U tilt mij op” werd mooi gelijk gezongen. De woorden waren goed te verstaan.
        Dub de Vries liet het orgel, zoals hij dat goed kan doen, weer “zingen”. Het “Father we love you”
        was goed uitgezocht, want we zingen dit uit het hoofd en dan kijken we goed naar de dirigent.
        Het thema kwam nu aan de orde. De dominee: “Stel je voor dat iedereen bij binnenkomst een
        hand krijgt als welkom. Behalve jij. Je wordt overgeslagen. Noemt nog een paar voorbeelden. Hoe
        voelt dat? Niet leuk natuurlijk. Verlaten door God zoals in de Psalm wordt gesteld. We zijn in de
        steek gelaten door God, zo voelt dit. Anders. Een goede vriend overlijdt. Je voelt je in de steek
        gelaten. Waarom moest die dood? Velen geven er dan aan het geloof de brui aan. Laat maar
        zitten met het geloof. Je wordt niet gehoord. Ik stop ermee. Wat heb ik dan aan het geloof. Ik zie
        geen enkele hulp, want Hij is er kennelijk niet.
        Maar je vader en moeder vertellen verhalen waarin zij zeggen dat zij God wel als goed hebben
        ervaren. Om vol te blijven houden heb je zulke verhalen nodig. Toen en toen was God aanwezig.
        U kunt het toch niet maken om mij over te slaan? Word wakker Heer, ontwaak, U slaapt.
        Wie sliepen er toen in de tijd van de bijbel? Niet God maar de afgoden, want die reageerden niet.
        Of zit hij op het toilet. Laat nu merken dat U de levende God bent. Opvallend is dat de woorden
        van de psalm een andere reactie laat zien. Wat gebeurt er in die psalm. De Israelieten grepen
        terug op de ervaringen van hun voorouders. In die tijd heeft God veel gedaan.
        Op dit moment ervaar ik God niet. Ik zie het niet. Het wil niet zeggen dat Hij er niet is. Hoor maar
        naar de verhalen. Van je ouders of opa en oma, hoe zij God ervaren. Als die het wel geloven dan
        is er toch nog grond om het vol te houden. U bent een trouwe God. Voor de Israelieten waren die
        verhalen volhouders. Toen en toen was U er duidelijk. God slaapt dus niet. De afgoden sliepen in
        die tijd. Baal etc. zeiden niets, maar God U bent toch niet van steen of hout. Laat het merken dat U
        de levende God bent.
        Deze woorden keren terug in Romeinen 8 van het Nieuwe Testament..
        Wat zal ons scheiden van de liefde van Christus. < 8-35 > Tegenspoed ellende of vervolging,
        honger of armoede, gevaar of het zwaard.. Er staat geschreven in genoemde psalm die zo’n 800
        jaar eerder is gemaakt, dat wij om U, dag na dag gedood en afgevoerd werden als schapen voor
        de slacht. Maar wij zegevieren in dit alles glansrijk dankzij hem die ons heeft liefgehad.
        Aldus de uitleg van het thema van ds. Alrik Vos.

        Na het lied De Heer is mijn herder, gezongen door de gemeente, bracht ons koor nog twee
        liederen ten gehore: “More love to Thee”en “Dank sei dir Herr”. Lea begeleide ons op de piano en
        Dub de Vries hoorde je met het orgel op de achtergrond.
        Na de gebeden, zongen wij het lied Dank sei dir Herr. Dat hadden wij wel eens pittiger gezongen
        (vond ik). We kregen wel applaus van de gemeente voor ons optreden en dat doet je toch wel
        goed. Tijdens de collecte, waarin wij allen spontaan “Tel uw zegeningen één voor één”  en “Er is
        een God die hoort” zongen. Met het slotlied “Lichtstad met uw paarlen poorten” en de zegen sloten
        we de zangdienst af. Het was de hele zondag al slecht weer geweest en het had behoorlijk
        geregend. Helaas behoorlijk wat minder opkomst van de koorleden. Misschien was dit alles wel de
        oorzaak, dat wij anders zongen.

                                                                              De Patrijspoort /december 2019 / 12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19