Page 21 - 75381 Visserkoor mei 2019
P. 21
Ons verenigingsblad de Patrijspoort krijgt weinig kopij binnen van onze leden, maar er is toch
genoeg om met elkaar te delen denken wij. Daarom hebben we als bestuur bedacht een nieuwe
rubriek te starten.
Geef de pen door!
Aan het woord de 1e tenor,
Herman de Wijn, oud 71 jaar.
e
Ik ben Herman de Wijn, 1 Tenor, geboren op 10 mei 1947 in de Den Helder. De Schagenstraat
was de plek waar ik mijn eerste levensjaren heb doorgebracht.
Mijn vader zat toen op de rijkswerf als elektricien, maar is later gaan varen op de walvisvaarder
“Willem Barendsz”.
Wij verhuisden toen (je houdt het niet voor mogelijk) naar de Willem Barendszstraat op nummer
170, met als toevoeging dat het hutnummer van mijn vader aan boord ook 170 was.
De Parallelwegschool of school 6 was mijn eerste school, maar na de verhuizing naar de wijk Oud
Den Helder kwam ik op de wethouder LF van Looschool, hierna naar de ambachtschool waar ik
voor monteur autotechniek ging leren.
Na de school was mijn eerste baas garage Hoveling uit de Beatrixstraat, een mooie tijd en veel
geleerd, maar toch, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
e
Op mijn 19 kreeg mijn vader een aanbod om de Willem Barendsz die verkocht was aan Zuid
Afrika weg te brengen en tijdens zijn gesprek op het kantoor werd ook mijn naam genoemd. Ik kon
mee varen vanwege een bemanning te kort. In eerste instantie was mijn vader hier faliekant op
tegen, maar op aandringen van de hoofd-machinist kwam het er toch van. Dit was mijn eerste
kennismaking met het varen.
Het was de bedoeling het vaartuig weg te brengen en dan naar huis terug per vliegtuig, maar dat
werd uiteindelijk 3 jaar werken op de oude Willem in Kaapstad, waar ik totaal geen spijt van heb.
Na terugkomst in Nederland heb ik mijn huidige vrouw ontmoet, ik zocht werk en kwam bij Hevec
terecht, waar ook Hennie Amens toen werkte. Hennie liet mij kennis maken met het Nieuwedieper
Visserskoor waar ik thans vanaf maart 1976 als eerste tenor mijn steentje bijdraag.
In die periode ben ik in contact gekomen met de KNRM waar ik mij als opstapper aanmeldde.
Mede door het tragische ongeval met Christiaans Huygens werd mij een baantje aangeboden bij
het loodswezen, weer varen, ik kon het niet laten, en zonder de zaak te overdenken besloot ik dit
aanbod te accepteren. Maar dat hield in dat er weer geleerd moest worden. Ik kwam vervolgens
terecht op de Zeevaartschool te Den Helder en op de HTS te Alkmaar.
Er werden twee zoons geboren en jawel hoor ook varensgezellen, met de paplepel ingegeven.
Wij zijn gezegend met 4 gezonde kleinkinderen en twee fijne schoondochters.
Na mijn pensioen maakte ik mij verdienstelijk als vrijwilliger om onderhoud te plegen aan de
schepen van de KNRM. Speciaal de reserveschepen, die worden ingezet bij o.a. ijsgang en PR
werk, en tevens patiëntentransport in het Noord West ziekenhuis, wat zeer dankbaar werk is.
Helaas zal ik gezien mijn gezondheid het een beetje minder aan moeten doen, maar dat kost
moeite, toegeven aan, tja….
De Patrijspoort / mei 2019 / 19