Page 8 - Nieuwedieper Visserskoor
P. 8
zij het prachtige liederen vonden om naar te luisteren. Daar was onze dirigent debet aan die ons
het dynamisch zingen steeds weer op het hart drukte.
Het gebed van de dominee ging over de Verlichting door de Heilige Geest.
De bijbellezing was uit het boek Micha 6, de verzen 1 tot en met 8. Hier heeft de Heer een geschil
met zijn volk, Hij klaagt Israël aan: Mijn volk, wat heb ik je misdaan? Waarmee heb ik je gekweld?
Antwoord mij! Ik heb je weggeleid, bevrijd uit de slavernij in Egypte. Ik zond Mozes, Aäron en
Mirjam om jullie voor te gaan. Ben je dan vergeten, mijn volk…. Er volgen een aantal
opsommingen. Ken je de gerechtigheid van de Heer niet meer?
Hierna zongen wij More love to thee en Lichtstad met uw paarlen poorten. Dit werd gevolgd
door gemeentezang. Allen zongen het lid 992, toepasselijk bij het stukje uit Micha, de profeet.
“Wat vraagt de Heer nog meer van ons dan dat wij recht doen en trouw zijn en wandelen op zijn
weg.” Dit was een lied dat na enige coupletten steeds beter werd gezongen.
Verkondiging.: Er is jou mens gezegd, wat goed is. Je weet
wat de Heer van je wil. Niets anders dan recht doen en trouw
behouden en nederig de weg te gaan van God. Ik zou iemand
willen zijn bij wie een mens zou kunnen onderduiken. Dit zei
de in Amsterdam geboren schrijfster Jessica Durlacher, zelf
een dochter van ouders die moesten onderduiken in de
oorlog, maar zelf er ongeschonden uit kwamen. Wanneer je
dit kunt zeggen dan heb je nagedacht over het vogelvrij
verklaard zijn of hoe het is dit zelf te zijn bijvoorbeeld als
zwerver of als vluchteling, of met iemand die gevaarlijk is. Dit
is niet best om mee om te gaan.
Jessica’s vader kwam altijd met zware zinnen die nogal
geheimzinnig klonken alsof ze uit een andere wereld vandaan
kwamen. Eén van die zinnen luidde: “Als je één mens redt,
red je de wereld.” Hoe komt een mens aan dat verlangen om
betrouwbaar en rechtvaardig te willen zijn, een mens te zijn bij
wie je zou kunnen onderduiken. Is dat het ingebouwde
geweten? Het weten, niet altijd zo bewust maar toch geleerd
zoals het in de bijbel staat. Wat jij wilt wat de mensen jou
doen. Doe het anderen precies zo of zoals wij het kennen:
“Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe het ook een ander
niet.”Dit komt uit de bergrede, waar gezegd wordt dat grote
woorden alleen je niet helpen. Grote woorden zonder dat er
iets in jezelf aan beantwoordt, zoals bijvoorbeeld vergeving vragen en krijgen. Zeker, fijn, maar
voordat je naar het altaar gaat om Gods vergeving te vragen moet je het eerst goed maken met je
naaste, want: je ziet de splinter in het oog van je naaste terwijl je niet door hebt dat er een balk in
je eigen oog zit. Grote woorden alleen helpen niet. Ook grote woorden in Jezus naam niet. Ook
grote daden in Jezus naam niet. Jezus en de profeet moeten er niets van hebben. De profeet, die
spreekt in de naam van God gaat niet in op die goedmakertjes, de aflaten, de afkoopsommen; dan
ben ik er vanaf. Onzin ! Integendeel. Herhaald wordt wat de mensen allang weten. Recht doen en
trouw zijn en nederig zijn aan God. Maar wat nu als Jessica zegt. “Ik ben een mens bij wie een
ander mens kan onderduiken.” Wat had u dan gedacht? O ja, dat zullen we nog wel eens zien.
Grootspraak. Zij weet hoe het zit, terwijl de uitspraak die ze deed blijk geeft van weten dat het
zwaar werken zal zijn, dat je jezelf tegen zal komen. Tegenvallen misschien zelfs, maar dat je er
alles aan doen wilt. Dat het een zaak is van volhouden en lange adem. Recht doen en trouw zijn
kan niet eventjes en dan weer over tot de orde van de dag.In de bescheidenheid van die uitspraak
zit ook dat je het niet alleen kunt. Je moet het samen doen, zoals in de muziek. Door het samen
doen alleen en door de goede samenwerking er juist mooie muziek ontstaat. Dat het pas echt
De Patrijspoort / mei 2018 / 6